tisdag 24 augusti 2010

Flod Stugan

För flertalet år sedan, sommaren efter studenten, spenderade jag förmiddagarna i lathet framför tvburken. På den tiden, när jag fortfarande var boende hos föräldrarna och följdaktligen hade fler kanaler att kika på, sände BBC ett livsstilsprogram om en tokig stadsbo med krusigt hår över hela huvudet och stora glasögon som flyttade ut på landet och försökte leva självhushåll. Med betoning på försökte eftersom den tokiga engelsmannen inte verkade ha någon aning om vad han höll på med. Han försökte klippa får, ställa upp med sagda får i en tävling på någon djurmarknad. Nästla sig in ibland de lokala grönsaksodlarna och ställde upp med egna grönsaker i en grönsakstävling och, det jag minns allra bäst. Kokade duvfylld svamp, en fotbollstor äggsvamp som fylldes med nyskjuten duva.
Nu i sommar har SVT sänt ett program som de kallar för "Det goda livet", döm om min förvåning när jag upptäcker att det är samma engelsman, med samma stora glasögon och krusiga vildvuxna hår. En si sådär 5 år senare är han uppenbarligen någon typ av ikon i England, programmet handlar fortfarande om självhushåll. Han verkar forfarande vara kvar i sin lilla stuga vid floden men numera sprider han självhushållandest gloria till övriga landet. Jag ser på när England med glädje tar emot allt vad han erbjuder, njuter och längtar efter en egen River Cottage att idka någon form av självhushåll i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar