måndag 23 augusti 2010

En hyffsad sommar ändå

Denna sommar får man nog säga var en smula tuff men ack så kul.

Det började ju med tornerspel på Tyresö i Stockholm, där tja..virvelvinden Linda (hästen alltså) deltog på banan och rev den samma. Men riddarutrustningen som jag och frun har knåpat på under hösten, vintern och våran blev nästan klar, det enda som fattas nu är nytt schabrak. Men det känns rätt nice att ha en i stort sett helt historiskt korrekt utrustning på banan.

Sen fortsatte vi med bröllop för en liten skara utvalda och det blev det succé med, med vissa småsaker emot oss men vi klarade det. Det gick förstås också i medeltidens tecken och det blev riktigt snyggt på alla gäster.

Sen blev det jobb på det lokala äldreboendet där jag verkligen njöt, det är första gången på 10år som jag inte jobbade på demensen och lagom till det har de jäklarna gjort den avdelningen till öppen avdelning, jag skulle vilja se de styrande när deras gamla farmor förvirrar sig ut mitt i natten.

Vidare till Gotland gick sen tornerspelsturnén under sommaren, till Gotland Horse show utanför Ljugarn (Alskog), det blev en riktig succé trots att vädergudarna inte var riktigt med oss alla dagarna med översvämningar och ösregn och stormar. Men en riddare ger sig inte för lite snålblåst. Bara 2 dagar därefter fortsatte vi till Rosersbergs slott (nu med både fru och barn och farmor och farfar med i bilen) för en helgs tornerspel igen, detta gick också ruggigt bra. Här fick jag en lärdom till, slå inte upp en paviljong så intensivt att ekerhjulet i tältet knäcks bara, det är en dålig idé, men med silvertejp och trälim löser sig allt. Kanske skulle gå med i facebookgruppen silvertejp lagar allt, annars är det trasigt. Det var himla kul att kunna introducera våra närmaste vänner för denna hord av oblyga och opryda underbara medeltidare som är våran familj.

Efter det följde två veckor heeeeelt ledig från både jobb och annat, bara ta igen sig,  sen åkte fru, jag och barn ner till medeltidsveckan och levde läger liv ett par dagar till nu med våra kära ordensbröder och -systrar tillsammans med en massa sköna Gotlänningar. Av tornerspelet att döma måste jag väldigt partiskt säga att vi gör det tusan så mycket snyggare och bättre, även om de är hästlängder (höhöhö) så mycket bättre ryttare än vad vi är. Även om jag och frun inte fick mycket uträttat av allt det vi skulle besöka och se och gå på så var det himla skönt att bara vara i medeltidsmiljö också, inte ha en massa måsten förutom ett par vaktpass som vi gärna tog på oss. Sist jag var där var för 12år sedan och då hade visst frun också varit där med sin familj, jag som tiggare hon som turist, hennes föräldrar kände killen vi hyrde rum av och var på besök hos honom. Världen är bra liten.

Nu så avslutar vi sommaren med Hertig Karls marknad i Nyköping (Sveriges enda renässansmarknad har jag för mig) och tyvärr måste jag avrunda sommaren med att avliva två hästar också. Men men, strax börjar jag dock skolan igen och en ny kul kurs i historia. Så vi ser framåt med nya krafter!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar